Babysvømning
Babysvømning er en hyggelig og sjov aktivitet, som forældre kan have med sit lille barn, hvor der er plads til smil og grin. Mest af alt er det en unik måde at stimulere dit barns motorik og sanseintegration på.
Jeg har været instruktør i babysvømning siden 1999. Kombineret med mit arbejde som sansemotorisk og sanseintegrationsbehandler, sammensætter jeg min undervisning med fokus på spædbørns motoriske udvikling og sanseintegration.
Hvorfor skal du gå til babysvømning hos mig?
Jeg kombinerer babysvømning med musik på en måde, der stimulerer og opfordrer til bevægelse og leg. Vi bruger sange fra bogen Syng og svøm, som jeg har udviklet og skrevet med musiker Nanna Pil Bech. Vi har udviklet 10 sprudlende, poetiske, dynamiske og stille sange, der er specielt lavet til babysvømning, med bevægelser, som egner sig til forskellige udviklingsstadier. Du kan finde sangene på Spotify og køben bogen på min hjemmeside.
Jeg underviser i MarselisborgCentrets svømmebassin i Aarhus, hvor der er et dejligt varmtvandsbassin. Bassinnet og rummet er mindre end mange andre bassiner, og derfor er akustikken rigtig god. På mine hold er der plads til 10 børn, som hver må have to voksne med i vandet. Således kan I tage afsted som forældrepar eller invitere en ven/veninde eller bedsteforælder med. I dette tidsrum er der kun os, hvor vi i ro og mag kan dyrke babysvømning og hygge os. Du kan læse mere om tidspunkter og hold og tilmelde dig ved MarselisborgCentret.
Hvorfor babysang og babysvømning?
Forskere har slået fast, at fysisk aktivitet er med til at styrke børns sproglige færdigheder. Børn lærer og forbinder ord med gestik, dvs. bevægelse og fagter. Derfor er det godt for barnet, både motorisk og kognitivt, at synge og høre sange i kombination med forskellige bevægelser. Det skaber nemlig en kobling mellem sang, ord og bevægelse.
Forskning fra Australien har vist, at særligt børn, der går til babysvømning, udvikler deres motoriske evner hurtigere. En kombination af svømning, sang og rytmik er altså med til at styrke barnets kognitive og motoriske indlæring.