Indlærings- og koncentrationsbesvær

Indlærings- og koncentrationsbesvær kan skyldes noget så simpelt som sanseintegrationsudfordringer. Det er helt normalt og ikke farligt – så bare rolig. Der er altså intet i vejen med dit barn.

 

Med de rigtige øvelser kan sanseintegrationen reguleres, så dit barn får ro i kroppen og sindet til at fokusere på de informationer, som kroppen skal registrere for at lære nye ting.

 

Hvordan kan sanseintegrations-relateret mangel på koncentration vise sig?

Er du forælder eller lærer til et særligt barn som Emil i 1.A? Emil vil så gerne. Han gør sit bedste for at samarbejde. Der er morgensamling, og han sætter sig. Der går lige præcis 2 minutter, så forsøger han at skabe mere plads omkring sig, så han ikke sidder så tæt på de andre.

Det lykkes ikke helt, så han øver sig i at være fidget spinner og begynder at dreje rundt på numsen. Læreren får Emil til at stoppe, men efter 30 sekunder begynder han at øve sig i at fløjte, mens kroppen går op og ned. Emil vælger selv at gå ud fra samlingen for at bygge LEGO.

Nu skal de skrive og læse. Emil er motiveret, men efter 20 sekunder begynder han hvileløst at bladre rundt i bogen. Emil prøver, men bogstaverne driller – de vil ikke ramme linjen. Emil begynder at gå og løbe rundt i klassen og daske lidt til sine kammerater.

Emil gør det selvfølgelig ikke for at genere sine klassekammerater eller læreren. Han forsøger af hele sit hjerte at samarbejde! Det er dog svært for ham at koncentrere sig og lære nye ting.

 

Hvordan hænger nervesystemet, sanseintegration, sansemodulation og koncentration sammen?

 

Når nervesystemet og sanserne driller, er det en usynlig udfordring, men symptomerne på ubalance i nervesystemet og sanseintegrationen kan være meget synlige. Det er det, vi ser hos Emil.

Hvis nervesystemet er stresset, og hjernen ikke kan sortere i, hvor mange eller hvilke inputs der kommer ind, så er det svært at organisere, hvor de skal hen. Det skaber en form for sanseprop og indre kaos.

Et kaotisk nervesystem kan ikke modne de primitive reflekser, der skal integreres som spæd. Det betyder, at der er bevægemønstre, hvor vi bevidst skal arbejde mod en forhøjet spænding i musklen (den spænding, der er i muskler kaldes også tonus). Dermed bruger vi for meget energi på at rette kroppen op eller sidde på stolen.

Andre symptomer på et nervesystem i ubalance er et åndedræt, der kun bevæger sig i brystkassen og ikke kommer helt ned i maven. Det kan også være vanseligt at se skarpt, for når øjnene skal arbejde sammen i et samsyn, er de afhængige af, at vores balancesans (vestibulærsans) giver præcise signaler.

Hvis barnet har uro i kroppen, øjne der gør ondt eller svimmelhed, når det skal fokusere, er det svært at koncentrere sig. Hvis barnet skal skrive med øget spænding i armen, er det også svært at regulere sig selv, sidde stille og følge med. Derfor kan arbejdshukommelsen og koncentrationen være lav.